PRODUKTEN LIGGER NU I DIN VARUKORG

Allmänna villkor

Följande allmänna villkor gäller för köp i SparFönsters nätbutik.

Villkoren uppdateras löpande.

Sparfonster.se ägs och drivs av aktiebolaget:

SparFönster AB
Organisationsnummer 556854-9173
Katrinedalsgatan 7C
504 51 Borås

E-post: info@sparfonster.se
Telefon:  020-140 40 69

 

Offert på fönster och dörrar gäller 30 dagar från datum på offerten.

 

1. Beställning

Du lägger varorna du vill beställa i varukorgen genom att klicka på ”Lägg i varukorgen”. När du klickar på ”Till varukorgen” kan du se vad du har lagt i varukorgen, och se pris på varorna.
När du har handlat färdigt går du ”Till betalning”  och fyller i dina uppgifter och väljer betalningssätt, Kort eller Klarna Faktura. När du har godkänt handelsvillkoren går du vidare till ”Genomför köp”. Kom ihåg att beställningen är bindande.

 

2. Betalning

Du kan välja att betala med Klarna faktura, Visa eller MasterCard.
All överföring av pengar till sparfonster.se föregår på en säker, krypterad förbindelse. Att uppgifterna skickas krypterat kan man se i statuslinjen som ett stängt hänglås.
Betalning sker via Epay som uppfyller väldigt stränga krav till säkerhet. På betalningssidan registreras uppgifter så som kortnummer, namn, utgångsdatum och CVV nummer.
SparFönster  sparar inte information om ditt kort, och när betalningen är genomförd tar Epay bort all information. Vi uppfyller kraven för PCI DSS genom Epay och innehar SSL certifikat.
Betalningen genomförs:
Klarna faktura: Klarna skickar en faktura på e-mail när varorna skickas från SparFönster.
Det tillkommer ingen avgift för fakturaköpet. Påminnelse och evt inkasso krav avräknas med Klarna enligt Klarnas villkor: www.klarna.se
Kortbetalning: Hela köps beloppet kommer vi automatisk att drar på ditt kreditkort i samband med att vi skicka leveransen från fabrik och fakturera. Använder du internationella kreditkort kommer beloppet att reserveras på ditt kort från beställningen är gjort och till vi drar pengarna. Om du har bytt kort efter att du genomförde beställningen måste du ge SparFönster besked, och samtidigt avtala hur du ska betala innan leverans.
Vid betalning med bankgiro ska resterande  80 % av köpesumman inbetalas  innan vi skickar från vår fabrik.
Försäljning till minderårig:
Köpeavtal med minderårig kan endast genomföras med föräldrars eller vårdnadshavares godkännande. Bindande köpeavtal kan endast ingås med personer över 18 år. Kreditköp kan endast genomföras av personer över 18 år.

3. Information innan du genomför bindande beställning

Förutom det som står i almänna villkor får du information på skärmen som du kan skriva ut. Beskrivning av de varor du har beställt med pris i svenska kronor inklusive moms, total summa att betala, samt specifikation av fraktkostnad och ev. avgifter. 

4. Orderbekräftelse

När SparFönster har godkänt din beställning och ditt val av betalningssätt skickas orderbekräftelse till dig med e-post. Orderbekräftelsen skickas till den e-post adress du upplyste när du beställde.
Orderbekräftelsen innehåller:
Namn på kund
Namn och adress på SparFönster AB.
Beskrivning av beställda varor och pris i SEK inklusive moms.
Total köpesumma som ska betalas med specifikation av fraktkostnad och ev. avgifter.
Val av betalningssätt.
Beställningsdatum.
Förväntad leveranstid.
Leveransadress.
Ordernummer.
Valuta.
SparFönsters allmänna villkor.
Att beställningen är genomförd.  

5. Priser

Alla priser på hemsidan är i SEK (svenska kronor) inklusive moms, men exklusive  fraktavgift.
SparFönster kan när som helst och utan varsel ändra priserna på hemsidan. Du betalar det pris som gäller när du beställer.
SparFönster förbehåller sig rätten till att annullera en order om det visar sig att vara en felberäkning på grund av begränsat browser kompatibilitet eller begränsat möjlighet för att avveckla javascript som användas för att beräkna rätt priser. 
Fraktpriset beror på var du bor. 
När du har valt de varor du vill ha och gått till varukorgen, kan du skriva ditt postnummer och beräkna din frakt för att se fraktkostnaden innan du går till betalning.
Priset på beställningen är i SEK inklusive moms.
Vi säljer endast till kunder i Sverige. 

SparFönster förbehåller sig rätten till att annullera en order om det visar sig att vara en felberäkning på grund av begränsat browser kompatibilitet eller begränsat möjlighet för att avveckla javascript som användas för att beräkna rätt priser. 

6. Mått, utformning, materialval och montering

Mått på vår hemsida är alltid ytterkarmsmått. Mått uppges som bredd x höjd.
Produkterna tillverkas i vanlig hantverksmässig kvalitet som motsvarar priset.
SparFönster utvecklar hela tiden produkterna. Därför förbehåller vi oss rätten till att, när som helst och utan varsel, ändra utformning, detaljkonstruktion och materialval. Beställda varor blir alltid tillverkade enligt den standard som gäller vid beställningen.
Varor som beställs på olika tid kan därför vara tillverkade på olika sätt och därför inte alldeles lika varandra.
Observera att vid inåtgående dubbeldörrar kan det uppstå problem med att vatten kan tränga in längst ned vid extrem väderlek.
Beträffande montering: Det finns flera sätt du kan montera varorna från SparFönster på. Korrekt montering beror bland annat på ditt hus. Därför har SparFönster valt att inte skicka med bruksanvisning tillsammans med varorna. 

7. Leverans och fraktskador

Köpta varor levereras till leveransadressen. Kunden ansvarar för att en fullastad stor lastbil kan köra fram till leveransplatsen. Kunden ska vara närvarande när varorna levereras. Avisering sker av åkeriet innan leverans. Om kunden inte är närvarande när varorna levereras enligt avtal med åkeriet, accepterar kunden att varorna levereras i kundens frånvaro. Eventuella anmärkningar skall anmälas till Sparfönster så fort som möjligt.
Kunden ska vid leverans kontrollera varorna för fraktskador och korrekt antal innan kvittering för mottagning. Om det är skador på varorna eller om antal kolli på fraktbrevet inte stämmer med det levererade ska det noteras på fraktbrevet, eller Sparfönster kontaktas omedelbart skadan upptäcks, dock senast 2 månader efter mottagandet. 

Outlösta varor

Om kunden inte är på plats enligt avtal med åkeriet, när varan levereras ,så räknas leverans som fullförd med utan anmärkning för mottagning, fraktskador och ev. felaktigt antal

8. Leveranstid

Estimerat leveransvecka är alltid angett på orderbekräftelsen som skickas pr mail vid order i web shopen. Alla beställda varor produceras speciellt till dig enligt önskade mått, därför är leveranstid alltid bara en estimerad leveranstid.
Om det av olika anledningar uppstår försening av leveransen, kontaktas kunden omedelbart om dröjsmålet och anledningen till detta, samt ny leverans vecka anges.
Om det levereras inom 25 arbetsdagar från den på orderbekräftelsen estimerade leveranstiden betraktas leveransen rättidigt levererad, och köparen kan inte kräva kompensation för försening.
Om det levereras senare än 25 arbetsdagar efter den på orderbekräftelsen upplysta leveranstiden har köparen rätt att häva köpet
Förbehåll tas för force majeure, lockout, transportförhinder, maskinhaveri, material- och fabrikationsfel, och därmed också försening av råmaterial som är nödvändiga för tillverkning av det beställda.
Ersättning för evt. kostnader som uppstår vid leverans försening, ,som detta kan förorsaka kunden kan aldrig överstiga varans pris. 

9. Ändringar:

Du kan inom 12 timmer från avgiven order (order lagt fredag efter kl 15.00 till söndag kl 24.00 innan måndag kl. 09.00) ändra på din order, om något har blivit fel i din order. 

Ångerrätt specialmått/ lagervaror:

Ångerrätt gäller endast vid köp enligt distansavtal och avtal utanför affärslokal lagen. Din ångerrätt gäller under 14 dagar från den dag då du mottog varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner. Ångerrätten gäller för alla standardstorlekar i lager. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

Sparfönster uppmärksammar härmed Kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Specialmått i web shopen. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor, dvs. standardstorlekar som du anpassat på något sätt, t.ex. med specialmått, färg, glas, spröjs, post, lås eller dylikt, dessa tillverkas speciellt för dig.

Du får alltid en orderbekräftelse på alla varor och skall alltid kontrollera att allting är rätt t.ex. färg, storlek, utförande mm. Vid beställning via vår webbshop godkänner du detta genom att acceptera våra köpevillkor (Anges med bockruta och denna text som finns på hemsidan). Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. När du lägger en beställning av ovan nämnda produkter, samtycker du till att vi påbörjar fullgörandet av din beställning, och detta innebär att du inte har någon ångerrätt när produktion påbörjats av produkten. Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du meddela oss inom 14 dagar. Returen skall sändas eller återlämnas till oss snarast, dock inom 30 dagar från leveransdagen. Du är skyldig att hålla varan i fullgott skick. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändig för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös , bliver du ersättningsskyldig för den skada som kan uppstå.. Du får själv stå för returkostnaden när du sänder tillbaka varan till oss. Vid retur från dig till oss, står du för de skador som kan uppstå under transport. Vid skadat gods i retur görs en bedömning av värdeminskningen, och detta belopp dras från återbetalningen Inga paket löses ut mot postförskott. Spara alla dokument tills returen är avklarad. Vi återbetalar dig inom 14 dagar.

Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen. Kontakta vår kundtjänst angående ärenden som gäller ångerrätten
Om du vill använda dig av ångerrätten kan du hämta Ångerblankett här, som du ska skicka till oss på info@sparfonster.se
Eller på denna länk  hos konsumentverket. http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Vi återbetalar dig inom 14 dagar vid giltig annullering av avtalet (från den dag vi mottagit den returnerade varan). Kontakta vår kundtjänst angående ärenden som gäller ångerrätten. Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen. 

10.  Reklamation

Det är 3 års reklamationsrätt
Om det är synliga fel och/eller brister på våra produkter ska det reklameras skriftligt och med bild-dokumentation på vårt Serviceformulär som du hittar under Kundcenter -> Reklamation på vår hemsida.
Reklamation måste göras innan montering och senast 2 månader efter leverans. Om det är fel på varan kan kunden maximalt kräva ersättning motsvarande den köpta varans värde.
Produkter som är behandlade eller monterade efter leveransen utan avtal med Sparfönster AB betraktas som godkända och accepterade av kunden.
Vid fel eller brister som uppstått efter att varan levererats, men inom allmän reklamationsperiod på 3 år, ska reklamation göras omedelbart och skriftligt, dock senast inom 2 månader, med bild-dokumentation till SparFönster.
Reklamation som är vårt ansvar reparerar vi och/eller gör avdrag på priset, eller ersätter med ny produkt.
Sparfönster har alltid rätt att avhjälpa inom rimlig tid, företa om leverans eller ta de reklamerade varorna i retur. Vid berättigad reklamation kan Sparfönster  välja att reparera skadan, ersätta med ny vara eller ge avslag i priset på varan. Om köpet upphävs har köparen rätt att få hela köpesumman återbetald, inklusive fraktkostnader (gäller inte varor tillverkade på specialmått).
Vid reklamation täcker Sparfönster också eventuella returfrakt kostnader och andre eventuella kostnad  som måtte finnas.
Reklamationsrätten inkluderar inte hjälp till justering av gångjärn, ramar, finputsning och småskador i träet.

Reklamationsrätten och garantin bortfaller om:

  1. Varorna inte förvaras torrt och säkert.
  2. Montering inte är korrekt.

Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist 

11.  Ersättning och produktansvar

Kunden kan som utgångspunkt kräva ersättning enligt svensk lag.
Kunden kan inte kräva ersättning som överstiger den köpta varans värde. Eventuellt skadestånd utöver ersättning skall begäras separat.
SparFönster tar inte ansvar för skada som den sålda varan har påfört människor, saker eller fast egendom efter att kunden har tagit emot varan.
SparFönster tar inte ansvar för förlorad produktion, utebliven förtjänst eller andra ekonomiska konsekvensförluster. 

12.  Garanti

10 års garanti på:
Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och –dörrar i trä/aluminium.
Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och –dörrar i trä (furu) med glaslist av aluminium.
PVC  fönster och dörrar.
Ovanstående gäller för beställningar efter den 17:e mars 2015 (dvs för beställningar gjorda innan den 17:e mars 2015 gäller vår vanliga 5-års garanti).

Se vår garanti.

Garanti gäller inte för täthet på dubbla dörrar som öppnar inåt, gäller inte heller på dörrar som monteras över 1 våningen eller dörrar med 1-punkts stängning.
Den förlängda garantin gäller inte formpressade dörrar, fyllning/dörrspegel, Optilook takfönster och tröskel i hårdträ; för de här produkterna gäller tillverkarens fabriksgaranti på 5 år.
Imma på glasets utsida kan förekomma på energiglas eftersom den yttersta rutan inte blir tillräckligt uppvärmd  av rumsvärmen, och då inte kan hålla borta imma/kondens.
Imma på utsidan är inte grund för reklamation. 

13) Personuppgiftspolicy

Information om hantering av personuppgifter

SPARFÖNSTER värnar om din personliga integritet och vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss på SPARFÖNSTER är det viktigt att vara öppna med hur SPARFÖNSTER behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer behandla dina personuppgifter. 

I denna integritetspolicy, som gäller för alla SPARFÖNSTERs kunder i Sverige, ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor, registrerar ett konto på SPARFÖNSTER FAMILY och SPARFÖNSTER BUSINESS, köper våra produkter eller tjänster eller vid andra kontakter med oss. 

SPARFÖNSTER arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera denna policy. Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.sparfonster.se

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller synpunkter.

Ansvar för dina personuppgifter?

SparFönster AB
Katrinedalsgatan 7 C
504 51 Borås 

Tel.: 020 - 140 40 69
info@sparfonster.se
Org.nr.: 556854-9173 

Är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av SPARFÖNSTER. 

Om du lämnar uppgifter till någon av våra samarbetspartners (t.ex. genom att du har klickat på en länk till någon av våra samarbetspartners som finns publicerad på våra webbsidor) ansvarar vår samarbetspartner för dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter samlas in av SPARFÖNSTER?

När du besöker SPARFÖNSTERs webbsidor som identifierad kund eller köper våra produkter eller tjänster eller vid andra kontakter med oss samlar vi in dina personuppgifter såsom fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsuppgifter, köp-, order- och användningshistorik, IP-adress, bilder och annan ärenderelaterad information (t.ex. information som du lämnar vid kontakter med vår kundtjänst).

Varför behandlar SPARFÖNSTER dina personuppgifter?

När du har lämnat personuppgifter till oss på SPARFÖNSTER, använder vi dessa uppgifter för de ändamål och med stöd den lagliga grund som anges nedan: 

 

Ändamål för användningen av dina uppgifter:

Vår lagliga grund för detta ändamål är:

A

För att kunna hantera beställning och administration av ditt köp

Det köpavtal som vi har ingått med dig utgör den lagliga grunden för behandlingen och är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra avtalsrättsliga förpliktelser och fullgöra detta avtal gentemot dig, t.ex. för att vi ska kunna leverera din beställning och få betalt.

B

För att kunna hantera kundtjänstärenden

Det är SPARFÖNSTERs berättigade intresse som är den lagliga grunden och behandlingen är nödvändig för att kunna hjälpa dig vid frågor om produkter eller klagomål relaterade till våra produkter och kan även innefatta uppföljande frågor och enkäter om hur du tycker att produkter och tjänster har fungerat för dig som kund hos SPARFÖNSTER. Om din fråga rör en reklamation kommer vi att behandla dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning och vi kommer behandla dina uppgifter med bakgrund av den lagliga grund som baseras på vårt köpavtal med dig.

C

För att kunna genomföra ditt deltagande i tävlingar och event

Den lagliga grunden är vårt berättigade intresse av att vi ska ha möjlighet att administrera eller följa upp tävlingar och events t ex bekräftelse på anmälningar eller frågor eller information om vinnare.

D

För att kunna göra uppdateringar och förbättringar av tjänster och produkter samt den tekniska funktionaliteten i våra datasystem.

Den lagliga grunden är vårt berättigade intresse av att kunna göra uppdateringar av den teknik som gör det möjligt för dig att kunna besöka vår webbplats, använda våra mobilapplikationer eller handla i vår webbshop eller för att kunna förstå hur du som kund upplever våra produkter och därigenom förbättra befintliga och utveckla nya produkter och tjänster.

E

För att kunna förhindra missbruk av våra tjänster

Det är vårt berättigade intresse att tillhandahålla säkra tjänster som kan förhindra försök till obehörig åtkomst eller olovlig användning av våra tjänster.

F

För att kunna registrera de personer som meddelar att de inte vill ha oadresserad marknadsföring från SPARFÖNSTER och inte är registrerade som SPARFÖNSTERs kunder

Berättigat intresse att på enskild individs begäran, inte ska erhålla marknadsföringsutskick.

G

För att kunna fullgöra företagets skyldigheter enligt lag såsom avseende produktsäkerhet, myndighets beslut eller bokföringskrav eller enligt skatterättsliga lagar.

Den lagliga grunden är att kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt lag.

Personuppgifter som SPARFÖNSTER samlar in

SPARFÖNSTER behandlar personuppgifter för att vi ska kunna försäkra oss om att vi har korrekt information om våra kunder.

Kontaktuppgifter, t.ex. namn, adress, telefonnummer, post

Beställningsdata, inköpshistorik, betalningsinformation

Samtycke till marknadsföring, nyhetsbrev eller tävlingar                  

Personuppgifter, inklusive kontaktuppgifter, i mail till våra anställda

Användarbeteende i samband med att använda webbplatsen som samlats in via cookies

När vi kan komma att dela dina uppgifter

SPARFÖNSTER delar endast dina personuppgifter när detta är ett lagkrav eller i övrigt då det är tillåtet enligt lag. Vi kan i vissa fall använda oss av ett personuppgiftsbiträde som hjälper oss med vår marknadsföring eller för att handlägga avtal och beställningar. Företag som hjälper oss i dessa fall kan vara speditions- och logistikföretag, bank- och kreditkortsföretag eller leverantörer inom marknadsföring. I sådana fall har vi ingått ett avtal för personuppgiftsbiträdet som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter. När vi delar med oss av dina uppgifter kommer dessa att användas för samma ändamål som vi från början samlade in dem för. 

SPARFÖNSTER minimerar överföring av personuppgifter till ett land utanför EU/EES och i de fall sådant sker såsom vid systemmässig support och underhåll, sker detta enligt särskilt högt ställda krav och avtal. 

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga vilket innebära att dessa styr hur informationen ska behandlas såsom myndigheter eller företag som erbjuder självständiga betallösningar eller allmänna varutransporter.

Lagring och lagringstid

På SPARFÖNSTER behandlar vi information om dig som kund för att kunna ge den bästa servicen och vi sparar dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för. Uppgifterna kan också sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. Vi på SPARFÖNSTER har löpande rutiner som säkerställer att vi inte lagrar onödiga uppgifter om dig och vi minimerar lagringstiden i så stor utsträckning som möjligt.

Information avseende kunder vid köp och kundtjänstärenden:

• När det gäller din köp-, order-, och användarhistorik, i den utsträckning vi inte har anonymiserat dina uppgifter, kommer vi att radera sådan historik 10 år efter transaktionsdatum. 
• Uppgifter som relaterar till ett kundtjänstärende sparas tills det avslutas eller raderas annars efter 10 år från köptransaktionens genomförande, om ärendet är kopplat till ett köp. 
• När det gäller köphistorik, kommer informationen att användas för marknadsföring av likande SPARFÖNSTER produkter och tjänster, under en lagringstid av 2 år. Du kan alltid avregistrera dig från sådana utskick från SPARFÖNSTER. 

Information som samlas in efter samtycke:

Om du varken är köpkund eller medlem i någon av SPARFÖNSTERs kundklubbar, men t ex besöker SPARFÖNSTERs web sida eller vid andra tillfällen där det blir aktuellt, kommer SPARFÖNSTER inhämta samtycke från dig innan SPARFÖNSTER gör någon registrering av dina personuppgifter. Den information som samlas in från dig med ditt samtycke, sparar SPARFÖNSTER så länge informationen är relevant men raderar historisk information löpande, 5 år från den tidpunkt då informationen samlades in. Du kan alltid återkalla ditt samtycke och informationen raderas då snarast och senast inom 6 månader. 

Säkerhet för dina personuppgifter

På SPARFÖNSTER säkerställer vi att dina personuppgifter hanteras enligt särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna mot olovlig eller obehörig tillgång till informationen. På SPARFÖNSTER hanteras endast den informationen som behövs och endast av de personer som behöver den, för att kunna ge den bästa servicen till våra kunder.

Dina rättigheter

Vi på SPARFÖNSTER vill alltid vara transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i din personuppgiftsbehandling har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter via ett registerutdrag. Om vi mottar en begäran från dig, kan vi komma att begära kompletterande uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. En begäran om registerutdrag ska vara skriftligt undertecknad från dig. Du har också alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Du har själv möjlighet att logga in på ditt användarkonto och rätta felaktiga uppgifter. 

Du kan begära radering av dina uppgifter i den utsträckning som överensstämmer med tillämplig lag och enligt ingångna avtal med dig och vi kommer självklart alltid göra vårt bästa för att tillmötesgå din begäran om radering. Du har också rätt att invända mot vår behandling (t.ex. om något av de uppgifter som samlats in är felaktiga). I vissa fall kan inte SPARFÖNSTER tillmötesgå din begäran om radering, om uppgifterna behövs för att uppfylla gällande lag. 

Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring eller profilering om du motsätter dig sådan behandling. Du har också rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke och tacka nej till olika typer av marknadsföring.

Klagomål och tillsynsmyndighet

Om du anser att vi har hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid vända dig till oss på SPARFÖNSTER. Datainspektionen är ansvarig för tillsyn enligt dataskyddslagstiftning och den som anser att det förekommer felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till Datainspektionen.