PRODUKTEN LIGGER NU I DIN VARUKORG

Försäljnings- och leveransvillkor

HANDELSVILLKOR

Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp i SparFönsters nätbutik.

Villkoren uppdateras löpande.

Sparfonster.se ägs och drivs av aktiebolaget:

SparFönster AB
Organisationsnummer 556854-9173
Katrinedalsgatan 7C
504 51 Borås

E-post: info@sparfonster.se
Telefon:  040-140 40 69

 

Offert på fönster och dörrar gäller 30 dagar från datum på offerten.

 

1. Beställning

Du lägger varorna du vill beställa i varukorgen genom att klicka på ”Lägg i varukorgen”. När du klickar på ”Till varukorgen” kan du se vad du har lagt i varukorgen, och se pris på varorna.

När du har handlat färdigt går du ”Till betalning”  och fyller i dina uppgifter och väljer betalningssätt, Kort eller Klarna Faktura. När du har godkänt handelsvillkoren går du vidare till ”Genomför köp”. Kom ihåg att beställningen är bindande.

 

2. Betalning

Du kan välja att betala med Klarna faktura, Visa eller MasterCard.

All överföring av pengar till sparfonster.se föregår på en säker, krypterad förbindelse. Att uppgifterna skickas krypterat kan man se i statuslinjen som ett stängt hänglås.

Betalning sker via Epay som uppfyller väldigt stränga krav till säkerhet. På betalningssidan registreras uppgifter så som kortnummer, namn, utgångsdatum och CVV nummer.

SparFönster  sparar inte information om ditt kort, och när betalningen är genomförd tar Epay bort all information. Vi uppfyller kraven för PCI DSS genom Epay och innehar SSL certifikat.

Betalningen genomförs:

Klarna faktura: Klarna skickar en faktura på e-mail när varorna skickas från SparFönster.

Det tillkommer ingen avgift för fakturaköpet. Påminnelse och evt inkasso krav avräknas med Klarna enligt Klarnas villkor: www.klarna.se

Kortbetalning: Hela beloppet dras från ditt kort när varorna skickas från SparFönster. Om du har bytt kort efter att du genomförde beställningen måste du ge SparFönster besked, och samtidigt avtala hur du ska betala innan leverans.

Vid betalning med bankgiro ska resterande  80 % av köpesumman inbetalas  innan vi skickar från vår fabrik.

Försäljning till minderårig:

Köpeavtal med minderårig kan endast genomföras med föräldrars eller vårdnadshavares godkännande. Bindande köpeavtal kan endast ingås med personer över 18 år. Kreditköp kan endast genomföras av personer över 18 år.

 

3. Information innan du genomför bindande beställning

Förutom det som står i försäljnings- och leveransvillkoren får du information på skärmen som du kan skriva ut. Beskrivning av de varor du har beställt med pris i svenska kronor inklusive moms, total summa att betala, samt specifikation av fraktkostnad och ev. avgifter.

 

4. Orderbekräftelse

När SparFönster har godkänt din beställning och ditt val av betalningssätt skickas orderbekräftelse till dig med e-post. Orderbekräftelsen skickas till den e-post adress du upplyste när du beställde.

Orderbekräftelsen innehåller:

Namn på kund

Namn och adress på SparFönster AB.

Beskrivning av beställda varor och pris i SEK inklusive moms.

Total köpesumma som ska betalas med specifikation av fraktkostnad och ev. avgifter.

Val av betalningssätt.

Beställningsdatum.

Förväntad leveranstid.

Leveransadress.

Ordernummer.

Valuta.

SparFönsters handels/köps villkor.

Att beställningen är genomförd. 

 

5. Priser

Alla priser på hemsidan är i SEK (svenska kronor) inklusive moms, men exklusive  fraktavgift.

SparFönster kan när som helst och utan varsel ändra priserna på hemsidan. Du betalar det pris som gäller när du beställer.

Fraktpriset beror på var du bor. 

När du har valt de varor du vill ha och gått till varukorgen, kan du skriva ditt postnummer och beräkna din frakt för att se fraktkostnaden innan du går till betalning.

Priset på beställningen är i SEK inklusive moms.

Vi säljer endast till kunder i Sverige.

 

6. Mått, utformning, materialval och montering

Mått på vår hemsida är alltid ytterkarmsmått. Mått uppges som bredd x höjd.

Produkterna tillverkas i vanlig hantverksmässig kvalitet som motsvarar priset.

SparFönster utvecklar hela tiden produkterna. Därför förbehåller vi oss rätten till att, när som helst och utan varsel, ändra utformning, detaljkonstruktion och materialval. Beställda varor blir alltid tillverkade enligt den standard som gäller vid beställningen.

Varor som beställs på olika tid kan därför vara tillverkade på olika sätt och därför inte alldeles lika varandra.

Observera att vid inåtgående dubbeldörrar kan det uppstå problem med att vatten kan tränga in längst ned vid extrem väderlek.

Beträffande montering: Det finns flera sätt du kan montera varorna från SparFönster på. Korrekt montering beror bland annat på ditt hus. Därför har SparFönster valt att inte skicka med bruksanvisning tillsammans med varorna.

 

7. Leverans och fraktskador

Köpta varor levereras till leveransadressen. Kunden ansvarar för att en fullastad stor lastbil kan köra fram till leveransplatsen. Kunden ska vara närvarande när varorna levereras. Avisering sker av åkeriet innan leverans. Om kunden inte är närvarande när varorna levereras enligt avtal med åkeriet, accepterar kunden att varorna levereras i kundens frånvaro. Eventuella anmärkningar skall anmälas till Sparfönster så fort som möjligt.

Kunden ska vid leverans kontrollera varorna för fraktskador och korrekt antal innan kvittering för mottagning. Om det är skador på varorna eller om antal kolli på fraktbrevet inte stämmer med det levererade ska det noteras på fraktbrevet, eller Sparfönster kontaktas omedelbart skadan upptäcks, dock senast 2 månader efter mottagandet.

 

Outlösta varor

Om kunden inte är på plats enligt avtal med åkeriet, när varan levereras ,så räknas leverans som fullförd med utan anmärkning för mottagning, fraktskador och ev. felaktigt antal

8. Leveranstid

Estimerat leveransvecka är alltid angett på orderbekräftelsen som skickas pr mail vid order i web shopen. Alla beställda varor produceras speciellt till dig enligt önskade mått, därför är leveranstid alltid bara en estimerad leveranstid.

Om det av olika anledningar uppstår försening av leveransen, kontaktas kunden omedelbart om dröjsmålet och anledningen till detta, samt ny leverans vecka anges.

Om det levereras inom 25 arbetsdagar från den på orderbekräftelsen estimerade leveranstiden betraktas leveransen rättidigt levererad, och köparen kan inte kräva kompensation för försening.

Om det levereras senare än 25 arbetsdagar efter den på orderbekräftelsen upplysta leveranstiden har köparen rätt att häva köpet

Förbehåll tas för force majeure, lockout, transportförhinder, maskinhaveri, material- och fabrikationsfel, och därmed också försening av råmaterial som är nödvändiga för tillverkning av det beställda.

Ersättning för evt. kostnader som uppstår vid leverans försening, ,som detta kan förorsaka kunden kan aldrig överstiga varans pris.

 

9. Ändringar:

Du kan inom 12 timmer från avgiven order (order lagt fredag efter kl 15.00 till söndag kl 24.00 innan måndag kl. 09.00) ändra på din order, om något har blivit fel i din order.

 

Ångerrätt specialmått/ lagervaror:

Ångerrätt gäller endast vid köp enligt distansavtal och avtal utanför affärslokal lagen. Din ångerrätt gäller under 14 dagar från den dag då du mottog varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner. Ångerrätten gäller för alla standardstorlekar i lager. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

Sparfönster uppmärksammar härmed Kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Specialmått i web shopen. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor, dvs. standardstorlekar som du anpassat på något sätt, t.ex. med specialmått, färg, glas, spröjs, post, lås eller dylikt, dessa tillverkas speciellt för dig.

Du får alltid en orderbekräftelse på alla varor och skall alltid kontrollera att allting är rätt t.ex. färg, storlek, utförande mm. Vid beställning via vår webbshop godkänner du detta genom att acceptera våra köpevillkor (Anges med bockruta och denna text som finns på hemsidan). Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. När du lägger en beställning av ovan nämnda produkter, samtycker du till att vi påbörjar fullgörandet av din beställning, och detta innebär att du inte har någon ångerrätt när produktion påbörjats av produkten. Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du meddela oss inom 14 dagar. Returen skall sändas eller återlämnas till oss snarast, dock inom 30 dagar från leveransdagen. Du är skyldig att hålla varan i fullgott skick. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändig för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös , bliver du ersättningsskyldig för den skada som kan uppstå.. Du får själv stå för returkostnaden när du sänder tillbaka varan till oss. Vid retur från dig till oss, står du för de skador som kan uppstå under transport. Vid skadat gods i retur görs en bedömning av värdeminskningen, och detta belopp dras från återbetalningen Inga paket löses ut mot postförskott. Spara alla dokument tills returen är avklarad. Vi återbetalar dig inom 14 dagar.

Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen. Kontakta vår kundtjänst angående ärenden som gäller ångerrätten

Om du vill använda dig av ångerrätten kan du hämta Ångerblankett här, som du ska skicka till oss på info@sparfonster.se

Eller på denna länk  hos konsumentverket. http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Vi återbetalar dig inom 14 dagar vid giltig annullering av avtalet (från den dag vi mottagit den returnerade varan). Kontakta vår kundtjänst angående ärenden som gäller ångerrätten. Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen.

 

10.  Reklamation

Det är 3 års reklamationsrätt

Om det är synliga fel och/eller brister på våra produkter ska det reklameras skriftligt och med bild-dokumentation på vårt Serviceformulär som du hittar under Kundcenter -> Reklamation på vår hemsida.

Reklamation måste göras innan montering och senast 2 månader efter leverans. Om det är fel på varan kan kunden maximalt kräva ersättning motsvarande den köpta varans värde.

Produkter som är behandlade eller monterade efter leveransen utan avtal med Sparfönster AB betraktas som godkända och accepterade av kunden.

Vid fel eller brister som uppstått efter att varan levererats, men inom allmän reklamationsperiod på 3 år, ska reklamation göras omedelbart och skriftligt, dock senast inom 2 månader, med bild-dokumentation till SparFönster.

Reklamation som är vårt ansvar reparerar vi och/eller gör avdrag på priset, eller ersätter med ny produkt.

Sparfönster har alltid rätt att avhjälpa inom rimlig tid, företa om leverans eller ta de reklamerade varorna i retur. Vid berättigad reklamation kan Sparfönster  välja att reparera skadan, ersätta med ny vara eller ge avslag i priset på varan. Om köpet upphävs har köparen rätt att få hela köpesumman återbetald, inklusive fraktkostnader (gäller inte varor tillverkade på specialmått).

Vid reklamation täcker Sparfönster också eventuella returfrakt kostnader och andre eventuella kostnad  som måtte finnas.

Reklamationsrätten inkluderar inte hjälp till justering av gångjärn, ramar, finputsning och småskador i träet.

Reklamationsrätten och garantin bortfaller om:

  1. Varorna inte förvaras torrt och säkert.
  2. Montering inte är korrekt.

Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist

 

11.  Ersättning och produktansvar

Kunden kan som utgångspunkt kräva ersättning enligt svensk lag.

Kunden kan inte kräva ersättning som överstiger den köpta varans värde. Eventuellt skadestånd utöver ersättning skall begäras separat.

SparFönster tar inte ansvar för skada som den sålda varan har påfört människor, saker eller fast egendom efter att kunden har tagit emot varan.

SparFönster tar inte ansvar för förlorad produktion, utebliven förtjänst eller andra ekonomiska konsekvensförluster.

 

12.  Garanti

10 års garanti på:

Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och –dörrar i trä/aluminium.

Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och –dörrar i trä (furu) med glaslist av aluminium.

PVC  fönster och dörrar.

Ovanstående gäller för beställningar efter den 17:e mars 2015 (dvs för beställningar gjorda innan den 17:e mars 2015 gäller vår vanliga 5-års garanti).

Se vår garanti här

Garanti gäller inte för täthet på dubbla dörrar som öppnar inåt, gäller inte heller på dörrar som monteras över 1 våningen eller dörrar med 1-punkts stängning.

Den förlängda garantin gäller inte formpressade dörrar, fyllning/dörrspegel, Optilook takfönster och tröskel i hårdträ; för de här produkterna gäller tillverkarens fabriksgaranti på 5 år.

Imma på glasets utsida kan förekomma på energiglas eftersom den yttersta rutan inte blir tillräckligt uppvärmd  av rumsvärmen, och då inte kan hålla borta imma/kondens.

Imma på utsidan är inte grund för reklamation.

 

13.  Integritetspolicy

Det är viktigt för oss att skydda våra kunders privatliv. De personliga upplysningar du ger oss när du beställer (namn, adress, e-post adress och telefonnummer) används endast för att genomföra beställningen och ges inte vidare till andra.

Alle servers som används för att spara personliga upplysningar vid beställning är placerade säkert och centralt hos SparFönster eller hos SparFönsters it-partner.

Du kan alltid få upplysning om vilken information vi har registrerat om dig, och du kan också kräva att informationen tas bort när köpet är fullfört. Du kan alltid kontakta SparFönster.

Vi följer PUL och uppfyller PCI och DSS kraven och innehar SSL- certifikat

Information om klagomål

Om du vill klaga på ditt köp ska du kontakta info@sparfonster.se

Om vi inte lyckas hitta en lösning tillsammans kan du kontakta Konsumentverket, eller lämna in ett klagomål till Europeiska kommissionens online klagomåls portal. Detta är särskilt viktigt om du är en konsument bosatt i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här: http://ec-europa.eu.odr

Uppge vår e-mail info@sparfonster.se om du lämnar in ett klagomål.